еС
Мештани Бање трећом блокадом за месец дана показали да неће одустати од праведних захтева за опстанак под Венчацом и увођење реда у експлоатацији мермера, и то не само у лежишту „Виногради“ које користи аранђеловачки „Беаз“ ДОО.
Годинама мештани Бање, чије су куће у близини лежишта мермера и мермерисаног кречњака „Виногради“ (аранђеловчанима познатија „Кречана“), муку муче са буком, прашином и подрхтавањем тла од снажног минирања. Али, никада није био овакав интензитет рада дробилица и багера на каменолому, прејако минирање од којег се тресу већ испуцале куће и пребрза вожњу препуњених тешких камиона, који облацима прашине стварају несносне услове за даљи живот и опстанак под Венчацом.
Позив који је дан уочи блокаде излепљен на јавним објектима у Бањи
Иако најугроженији мештани не би желели да неко њихове очајне захтеве за нормализовањем животне свакодневице повеже са било каквим политичким сврставањем, хронологија бунта против радова у каменолому мимо прописаних стандарда указује на следеће: први вапај о угроженој животној средини упућен је са прве блокаде саобраћајнице Аранђеловац – Брезовац 19. марта, уз подршку аранђеловачких „Заветника“; на другој блокади љ. априла појавили су се, уз „Заветнике“ и представници „Здраве Србије“ и Удружења „Павле Бакић“; 13. априла је одржан први састанак мештана Бање у присуству представника удружења „Павле Бакић“ и „Радник није роб“, на коме је договорено да за следећи састанак буду позвани и представници свих седам политичких странака у Аранђеловцу, које имају одборнике у новом сазиву СО Аранђеловац; 16. априла на разговор са Бањанцима дошли су само представници „Заветника“, „Коалиције са народом“ и удружења „Павле Бакић“ и „Радник није роб“.
Два дана касније Александар Секулић (кога су Бањанци одредили да их представља у јавности и буде координатор свих активности „на путу правде“) је на писарници општине предао званично обавештење о блокирању јасвне саобраћајнице, на истом месту као и претходног пута, код скретања према каменолому „Виногради“.
Обавештење од 18. априла ове године
Иако су у обавештењу мештани Бање написали да „блокади приступамо због одсуства деловања надлежних институција на нивоу општине Аранђеловац, али и саме Републике Србије“, то никога није подстакло да дође међу незадовољне грађане, осим већ раније присутних представника политичких странака „Заветника“ и „Коалиције са народом“, као и удружења „Павле Бакић“ и „Радник није роб“.
Детаљ са блокаде саобраћајнице 20. априла
Нашој редакцији једино се јавио Ивко Николић, мештанин Бање и доскорашњи члан Општинског већа Аранђеловца, који нам је послао и допис који је добио од Министарства заштите животне средине, Сектор за надзор и превентивно деловање у животној средини, Одсек за интегрисано загађење, број: 918-480-501-00062/2022-18, од 1. априла.
Допис Министарства заштите животне средине, од 1. априла
Мештани Бање су претходних дана приметили долазак неких људи, који су обављали мерење буке и прашине, али су то чинили кад на каменолому „Виногради“ радови нису обављани пуним интензитетом, тако да ће бити интересантно какве су параметре утврдили и шта ће о свему томе написати представници министарства поводом изречених мера „за отклањање незаконитости“.
Андријана и Маријана Марковић – поруке јасне свима, осим надлежнима у општини Аранђеловац и Републици Србији.
Пре четири године републички инспектор за заштиту животне средине Љиљана Маринковић је забранила „Беазу плус“ ДОО да „при експлоатацији мермера и доломита леђишта „Виногради“ на Венчацу користи дробилицу марке GIPO RC-100C капацитета 250t/h, све док не спроведе мере заштите од буке тако да бука у животној средини не прелази граничнувредност буке у животној средини“.
-После већег нарушавања животне средине, које смо доживели 2018. године када се наш комшија Мирко Ченић и иселио у Раљу из своје куће која је била најближа каменолому „Виногради“, некако смо трпели по пет-шест „Беазових“ камиона дневно. Али, ово што се дешава ова два-три задња месеца, са око 200 камиона дневно који тутње поред наших кућа, до сада нисмо доживели – рекао нам је Зоран Раденовић, чија је кућа баш на раскрсници новоизграђене интерне саобраћајнице, која води до мајдана, и државног пута Аранђеловац-Брезовац.
Када се тих четири просечна камиона дневно помножи са 40 тона носивости једног камиона добија се бројка од 58.400 тона, што је и приближно количини експлоатисаног мермерисаног кречњака „Беаз“ ДОО за 2020. годину од 64.500 тона (податак из обрасца „Обрачун накнаде за коришћење неметаличних миниералних сировина за добијање грађевинског материјала“, од 27. јануара 2021. године, који је наш портал добио од Министарства рударства и енергетике). За експлоатисаних 58.400 тона плаћена је укупна накнада држави (општини припада 40 одсто) од 1.563.480,00 динара или 24,24 динара за једну тону мермерисаног кречњака, односно 969,60 динара по камиону.
Ако је судити по интерној статистици мештана Бање, од 200 камиона дневно (и то само их једног, од око 20 каменолома колико их има на Венчацу) добија се годишња количина мермера, односно мермерисаног кречњака, од 2.920.000 тона. Према одговору који смо добили од Министарства рударства и енергетике о рудним резервама мермера и мермерисаног крачњака на Венчацу од око 80 милиона тона, добијамо поражавајућу бројку да би само „Беаз“ за 27 година могао да сравни Венчац са земљом. А шта је „учинком“ из осталих каменолома?
Кад већ представници општине Аранђеловац и Републике Србије ту „математику“ не желе да виде, како ће је тек „видети“ они који у трци за профитом за субинско трајање Венчаца и не маре. У ту трку за профитом од 29. децембра прошле године укључило се и београдско Транспортно друштво „C&CL“ – GROUP, које је откупило удео Момира Илића (познати рукометаш, који није ни у каквим родбинским односима са Радованом Илићем, Аранђеловчанима познатији с надимком Бели) од 50 одсто у вредности од 35.563,880, 02 динара (према решењу Агенције за привредне регистре Републике Србије, број: БД 197661/2021, од 29. децембра 2021. године).
OPŠTE O KOMPANIJI
Kompanija C&LC Group d.o.o. je osnovana kao kompanija koja se bavi izgradnjom puteva i auto-puteva, transportom rastresitog materijala, transportom specijalnih vrsta tereta kao i transportom putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju.
Kompanija takođe poseduje i ugovor sa gradom Beogradom o prevozu putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju u Beogradu za period od 10 godina.
Kompanija je osnivač sledećih preduzeća, (ćerki firmi):
- In Rent 025 d.o.o.
- Betonjerka Sombor d.o.o.
- Labah D.o.o.
VEĆI PROJEKTI U ZEMLJI
Auto-put Subotica – Novi Sad – Beograd, 2010/11 god.
Izgradnja deponije „GIGOŠ“ Jagodina , 2010.god.
Raščišćavanja i rušenja u krugu Fabrike „Zastava“ Kragujevac , 2011.god
Izgradnja nasipa DTD – Sečanj , 2010.god.
Odbrana od poplava TE „Đerdap“ , 2012.god.
Iskop do 16m dubine „Hotelsko Poslovni Kompleks“ Rajićeva – Beograd, 2010.god.
Izgradnja deonice auto-puta Pirot – Dimitrovgrad, 2012.god.
Izgradnja petlje Batajnica, 2012.god.
Izgradnja deonice auto-puta Lajkovac – Ub, 2013.god.
Izgradnja deonice auto-puta Ljig-Požega 2013/2014.god.
Izgradnja deonice auto-puta Lajkovac-Ljig 2014.god.
VEĆI PROJEKTI U INOSTRANSTVU
C & LC Albanija - Izgradnja auto- puta “Auto strada LEVAN -VLORE “ , 2010.god.
C&LC-GROUP U SVOM VOZNOM PARKU IMA SLEDEĆA VOZILA
Bageri
• Hyundai 320
• Cat 330
• Hyundai 450 - 2 komada
• Komatsu 350 - 2 komada
• Komatsu 450
• Volvo EC 480
• Volvo EG 160 - Točkaš
• Dosan Točkaš
• Hyundai 290 - 4 komada
• Hyundai 350 - 1 komad
Buldožeri
• Cat D11
• Shantui
• FIat Hitachi
• Komatsu 65
• Komatsu 51
• Komatsu 155
Valjci
• Bomag - 3 komada
• Ham - 1 komad
Cisterne za vodu
• MAN - 2 komada
• Iveco - 1 komad
Kamioni
• 28 četvoroosovinca
• 2 MAN troosovinca
Tegljači
• 19 komada
Prikolice
• 23 komada
Gradski autobusi
• 50 komada
Ostalo
• 32 službena vozila - kombi, putari i putnička vozila
Извор: сајт Транспортног друштва „C&LC – GROUP“ ДОО Београд, преузето 21. априла 2022. године са линка https://www.clc.rs/o-nama.html
На сајту налази се и Политика заштите животне средине у којој је, између осталог, наведено и следеће: „Сви запослени у „C&LC – GROUP“ д. о. о. су посвећени и делују на спречавању и елиминисању загађивања животне средине и у том циљу: ...разматрају мишљења и сугестије свих заинтересованих страна и предузимају одговарајуће мере у циљу унапређења заштите животне средине“.
Политика заштите животне средине, извор: сајт Транспортног друштва „C&LC – GROUP“ ДОО Београд, преузето 21. априла 2022. године са линка https://www.clc.rs/o-nama.html
Знајући за раскорак између речи, написаних у документу „Политика заштите животне средине“, и сурове стварности која им угрожава живот и опстанак у домаћинствима стеченим трудом неколико генерација, Бањанци су право са места блокаде саобраћајнице 20. априла отишли у општину Аранђеловац.
Слева: др Зоран Зечевић, председник Српске странке „Заветници“ у Аранђеловцу, са мештанима Бање Зораном Раденовићем и Чоловићем на писарници Управе општине Аранђеловац
Председнику општине Аранђеловац, општинској управи и Одељењу за инспекцијске послове општине Аранђеловац, достављени су јасни захтеви, са утврђеним роковима за њихову реализацију.
Захтеви мештана Бање, од 20. априла ове године
Са потребом већег ангажовања инспектора за заштиту животне средине општине Аранђеловац у решавању проблема заштите животне средине, насталих због неконтролисане, од стране општинских и државних органа, експлоатације лежишта „Виногради“ представници мештана Бање, заједно са њиховим помагачима – „Заветницима“ и „Коалиције са народом“, одржали су и састанак са Иваном Лазовић, начелницом Одељења за инспекцијске послове општине Аранђеловац.
Дијалог је почео констатацијама о „непостојању ингеренција локалне самоуправе“, уз саглашавање да Венчац убрзано нестаје пред нашим очима, а завршен је бар једним заједничким закључком да ће се локални инспектор заштите животне средине упутити под Венчац да утврди нарушавање животне средине, после достављања дописа од стране мештана Бање.
Заједнички снимак мештана Бање и њихових подржаваоца после састанка у Одељењу за инспекцијске послове општине Аранђеловац
Захтеви гневних Бањанаца стигли су у зграду општине Аранђеловац баш пред конституисање новог сазива Скупштине општине Аранђеловац на седници заказаној за 9. мај. Новоизабране одборнике чекају вруће теме, од којих је неконтролисана експлоатација и нестајање Венчаца (без користи за грађане Аранђеловца, али уз огромне профите за експлоататоре мајдана и здушну подршку њихових помагача у структурама власти на свим нивоима) међу важнијима.
О дешавањима под Венчацом минулих дана било је прилога и уживо јављања у програмима телевизија „Нова С“ и „Н 1“ и бројним порталима, а препоручујемо Вам да погледате шта су на блокади собраћајнице 20. априла забележили новинарка Телевизије „Сунце“ Александра Бињовић и сниматељ Вељко Ивковић.
https://www.youtube.com/watch?v=d5yP7pxF__E&t=316s
Извор: РТВ „Сунце“ Аранђеловац, YouTube, преузето 20. априла 2022. године