еС
Допис из кабинета председника Владе Републике Србије, који је 25. фебруара потписао шеф кабинета Милош Поповић, Удружење „Павле Бакић“ данас преузело у аранђеловачкој пошти. Док је допис био у пошти (од 9. марта) камиони-каде су престали да одвозе мермерну дробину са Венчаца.
Многи Аранђеловчани су се питали шта ли се то десило, па су тешки камиони, тзв. „каде“ (у једној тури возе преко 30 тона камена) направили застој од два-три дана, што се одавно није десило? Неки су се шалили да је можда корона-вирус зауставио камионе, али ће бити да је нешто друго у питању, те да има везе баш са информацијама које круже на релацији: Удружење „Павле Бакић“, Група грађана „Прави пут“, „Наши“, „Двери“ и Интернет портал „еСтварност“, с једне стране и Влада Републике Србије, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, Јавно предузеће „Путеви Србије“, „Коридори Србије“ ДОО, општина Аранђеловац, Основно јавно тужилаштво и Полицијска станица у Аранђеловцу, с друге стране.
Влада Републике Србије је укључила у решавање неконтролисане експлоатације мермера на Венчацу, али и „цепања“ парка Буковичке бање за реализацију неколико малих инвестиција, и Министарство трговине, туризма и телекомуникација, али и општине Аранђеловац, који би требало да обавесте Удружење „Павле Бакић“ „о даљем поступању по овом предмету“. А „овај предмет“ (бр. 02-184, од 9. фебруара 2020. године) је допис с називом „Последње обавештење о пропасти Венчаца и туризма у Буковичкој бањи и Аранђеловцу“, који је Удружење „Павле Бакић“ упутило председнику Републике Србије, Влади Републике Србије, Дирекцији за имовину Републике Србије, Заводу за заштиту природе Србије, Министарству заштите животне средине и Министарству трговине, туризма и телекомуникација.
Факсимил „Последњег обавештења о пропасти Венчаца и туризма у Буковичкој бањи и Аранђеловцу“, од 9. фебруара 2020. године
После скоро двомесечног тражења информација од јавног значаја између Интернет портала „еСтварност“, с једне стране, и „Коридори Србије“ ДОО, Јавног предузећа „Путеви Србије“ и Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, с друге стране, у вези одвожења мермерне дробине са Венчаца, ради уградње у подлоге путева, посебно ауто-пута „Милош Велики“ (Коридор 11), који је завршен прошле године, због избегавања достављања информација и тражених докумената поднета је и жалба Поверенику за информације од јавног значаја и заштиту података о личности.
Факсимил жалбе достављене Поверенику за информације од јавног значаја и заштиту одатака о личности 12. марта 2020. године
У прилогу жалбе достављено је и неколико докумената:
Копије дописа „Коридори Србије“ ДОО, ЈП „Путеви Србије“ и Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре
Ради илустрације великог интересовања јавности за неконтролисану експлоатацију мермера, због чега је већ промењен облик и смањена висина Венчаца, приложен је и текст новинарке Љиљане Стојановић, који је објављен у реномираном часопису НИН 10. октобра 2019. године.
Факсимил текста објављеног у часопису НИН, у броју од 10. октобра 2019. године
Дакле, стотину година обављано је рударење мермера на Венчацу, а да нико није могао да примети било какву белину на Венчацу. Само у задњих десетак година (поготово током прошле и ове године) кратери су видљиви са свих страна, а тек оно што се може видети једино из ваздуха или се не може видети у планинским дубинама - тужнији је део приче.
Поштовани читаоци Интернет портала „еСтварност“, као и до сада, правовремено ћемо Вас обавештавати о свим новим моментима у вези, сад већ можемо и ово да напишемо - почетка обуздавања неконтролисане експлоатације, ради жељеног успостављања у будућности, већ ранијих деценија доказаних, приоритета у коришћењу мермера, a које је почело далеке 1906. године.
Свакако, надамо се да ће ускоро бити познат и одговор из наслова овог текста - ко је зауставио камионе да одвозе мермерну дробину са Венчаца, а да то није корона-вирус.