Текст и фото: Љ. Стојановић
Летња сцена у парку Буковичке бање у Аранђеловцу поново је, после једногодишње паузе из већ познатих разлога, пандемије ковида 19, отворена за нови смисао који јој је намењен да понесе: концерте, позоришне представе, књижевне вечери и разне изложбе у околним галеријама.
Ту је, 3. јула, 56-ту сезону Смотре уметности „Мермер и звуци“, свечано отворио композитор и диригент Александар Седлар својом бајком „Месечева кћи“, варијацијом за виолончело, оркестар и наратора, насталом по поруџбини челисткиње Маје Богдановић и диригента Лиора Шамбадала.
То дело је премијерно са великим успехом изведено 2014. у Берлину са Берлинском филхармонијом, а у Аранђеловцу су уз оркестар „Београдска Седлариета“ наступили виолончелисткиња Катарина Петаковић и глумица Јелена Гавриловић у улози нараторке. Била је то прича о месечевој ћерки, која је летећи на својим крилима и посматрајући догађаје на Земљи ширећи љубав, помагала немоћнима и исцељивала многе напаћене душе широм планете.
Свака, готово библијска прича, била је пропраћена и одговарајућом, најчешће препознатљивим музиком из разних крајева света, да би се, прелетевши све меридијане, чувши чудно коло, спустила у Србију. Због љубави према једном младићу кога је угледала на неком пропланку, она је решила да одбаци своја крила анђела, чиме је изгубила моћ коју је имала, али је добила љубав свог принца, као у свакој бајци.
Смотру је, по традицији, отворио актуелни председник општине Бојан Радовић, који је обећао да ће скулптура прошлогодишњег учесника „Света керамике“, америчког уметника Марка Лутолда, који је у једном делу први пут спојио керамику и венчачки мермер, бити постављена ове године у парку Буковичке бање, као и дело младог перспективног вајара Милије Чпајка, прошлогодишњег учесника симпозијума „Бели Венчац“. Радовић је рекао и то да ће све скулптуре, будући да су јединствена културна баштина, бити осветљене и дигитализоване, како би биле представљене широј јавности.
Свечаности отварања „Мермера и звука“ претходиле су две изложбе. У Павиљону „Књаз Милош“ изложена су најновија остварења еминентних керамичара и вајара интернационалног реномеа, Велимира Вукићевића и Марка Лутолда из Америке, као и младог уметника Јована Матића, који су прошле године, по избору селекторке др Љубице Јоцић Кнежевић, радили на симпозијуму „Свет керамике“. Ова лепа и значајна изложба, коју прати солидан каталог без предговора, што је недопустиво (а дугогодишња је пракса?!), поново покреће вишедеценијску причу о томе да ће се, по завршетку изложбе сви експонати наћи у депоу Народног музеја у Аранђеловцу, где чами стотине дела најзначајнијих домаћих и светских керамичара из друге половине прошлог века, до данас. Непостојање музеја керамике ће дуго година бити недопустиво актуелна тема, поготово што се пре неку годину указала јединствена прилика да се тај проблем реши. Због индолентности и неразумевања општинске власти, испуштен је за свагда незамисливо добар и одговарајући простор некадашње робне куће „Први мај“ из Пирота крај самог парка, који је, уместо за музеј керамике, продат једном аранђеловачком приватнику по цени већег стана у Београду.
Друга изложба у галерији „Александар Алек Ђоновић“ посвећена је цртежима занимљиве личности различитих талената: сликара, песника и музичара Ненада Марића, који је под називом „Земља није мој дом“ представио више десетина цртежа, углавном малог формата. Његову изложбу такође прати каталог са илустрацијама врсног цртача. Али и са предговором ликовног уметника Саше Стојановића. Маричић, познатији широј јавности као „Краљ Чачка“ је, након наступа Александра Седлара, својим концертом забављао Аранђеловчане на Малој сцени.
Након свечаног отварања Смотре „Мермер и звуци“ у плану је и веома занимљива изложба слика и скулптура Мире Бртке, која је готово непозната млађој генерацији уметника, јер је за живота највише радила у иностранству. Интересовања те Словакиње су била широка: од енформела, преко линеарне фазе, експеримената са везом словачких ношњи, апстракције до модног дизајна, да не спомињемо њене позоришне и филмске режије. Шта ће од свега тога бити приказано, видеће Аранђеловчани у избору селекторке Тијане Гогић, која је ове сезоне одговорна за ликовни програм Смотре „Мермер и звуци“.
Током јула они који изузетно воле џез посебно ће се обрадовати што ће присуствовати концерту Владимира Маричића Quartet, неприкосновеног аутора који се бави базичном „орнаментиком“ српске традиционалне мелодије. Балкански звук је последњих неколико деценија честа „појава“ у српској музици било ког жанра. Па и поменути мултиинструменталиста Седлар увео је „Моравац“ са великим успехом у класичну музику, наравно у сасвим другачијем контексту у односу на претходног аутора.
Избор сценског програма пао је, иначе, „на терет“ директорке Смотре Катарине Перовић, која се сада појављује и у улози селекторке. Она је одабрала Марка Луиса, достојаног наследника свог оца Љубише Стојановића Луиса. Марко је сада предводник новог музичког таласа знатно квалитетнијег звука од оног који данас бесомучно хара балканским просторима. Осим њега, Аранђеловчани ће радо дочекати и концерт Дарка Рундека, рок музичара, гитаристе, певача, композитора, али и режисера по образовању, који се највише памти као фронтмен култне групе „Хаустор“. Тај концерт ће сигурно бити велика радост за све поклонике рок музике.
Они који не знају много о Милени Павловић Барили, тој чудесној и аутентичној сликарки надреализма која је на известан начин била и претеча савремене мултимедијалне сцене, сазнаће у позоришној представи „Сан о Милени“ Битеф театра, у режији Јелене Богавац и тумачењу глумаца Тијане Вишковић, Александре Вељковић, Јована Здравковића и Марка Панајотовића. То је, како је истакнуто у Битеф театру, докуметарно-поетска представа, базирана на истраживању биографије једне од најинтересатнијих личности Европе 20. века, између два светска рата.
На Смотри „Мермер и звуци“ овог јула биће представљена и дела двојице књижевника, добитника НИН-ове награде за роман године – „Пас и контрабас“ Саше Илића за 2019. и „Контраендорфин“ Светислава Басаре за 2020. годину. Ова најзначајнија књижевна награда данас, а и у прошлости, у Југославији, око које су се неретко ломила копља на многим фронтовима, уједно је била и јесте прави изазов за бројне поклонике писане речи, којих у Аранђеловцу није мало.
Програм Смотре „Мермер и звуци“ још увек није у потпуности дефинисан за август, али се сигурно зна да ће бити још занимљивих сценских садржаја и да ће бити одржани симпозијуми „Бели Венчац“ и „Свет керамике“.