Пише: Дејан Комненовић
Први пут од настанка града 1859. године општина Аранђеловац ускратила грађанима право на изборе! Како су изборне године од 2013. до данас «појели скакавци»?
Право на избор као основно људско и политичко право је ускраћено грађанима на нивоу месних заједница у задњој деценији. Због тога је поднета и кривична пријава 2013. године након месних избора, која је обухватила као саучесника тадашњег (и садашњег) председника скупштине Николу Обрадовића.
Пропуста има свуда без обзира да ли је реч о Стојнику, Венчанима, Прогореоцима, Бањи, Вукосавцима или Тулежу, Босути или Старом Граду. На три припремна састанка пред месне изборе Никола Обрадовић као председник скупштине и надлежан за расписивање месних избора био је упозорен те 2013. године о фалсификовању записника о гласању, непостојању изборних комисија, кандидатима за одборнике који се не налазе на бирачком списку, гласању по кућама, одржавању зборова у кућама где никада одржани нису, избору за одборника лица које нема бирачко право. Обрадовић је све то игнорисао. Игнорисао је и писано достављане доказе о злоупотребама у току избора. Из тог разлога је био обухваћен кривичном пријавом као одговорно лице и државни службеник дужан да спречи пропусте у току избора уколико за њих сазна.
Због неправилности у изборима од пре десет година - тужилаштво саслушало 50 сведока
Јавни тужилац је саслушао око 50 сведока, али под очигледним утицајем општинске власти није подигао оптужницу. То да у записнику пише како јеод 15 присутних гласало 18 бирача или да су кандидати на изборима истовремено били и чланови изборне комисије за јавног тужиоца није било релевантно што пуно говори о достојности за обављање тако важне правосудне функције.
Како би се оградило од кривице на неким новим месним изборима, актуелно општинско руководство је у децембру 2014. године донело Одлуку о месним заједницама на територији општине Аранђеловац којом председник скупштине општине више није надлежан за расписивање месних избора већ се то право и обавеза преноси на самовољу саветима месних заједница. Резултат је да до данас месне изборе нико не расписује, да они касне и не спроводе се, а грађанима је ускраћено право на избор и право на месну самоуправу.
Додатно, као наслеђе из 2013. године је и укидање текућих рачуна месним заједницама чиме су оне потпуно понижене и учињене непостојећим. Читаву задњу деценију месне заједнице су постојале само у назови „пословима“ партијске и личне узурпације и корупције. Општи интерес није постојао и не постоји, а о чему говоре примери срушених мостова, зграда и речних корита која се не обнављају, јер о њима нико не мисли колико и о праву грађана на изборе.
На друштвеним мрежама минулих дана бурне коментаре изазвао је одговор општине Аранђеловац одборнику Благоју Грковићу, добијен на једвите јаде као информација од јавног значаја, од 29. децембра 2022. године, из којег су грађани Аранђеловца сазнали да општинска управа нема ни један статут ни једне од укупно 20 месних заједница! Прави скандал! На порталу «еСтварност» смо објавили неколико статута које поседујемо, а просто је невероватно да општински чиновници немају статут макар једне месне заједнице!? Где су чиновници «затурили» статуте илити ко им је «издао директиву» да статути и даље чаме у «непознатим» фиокама?
Не само што немају статуте, него локална власт нема ни тачне податке кад су били задњи избори, односно кад су истекли четворогодишњи мандати у месним заједницама на подручју аранђеловачке општине. Уверите се и сами.
Одговор Општине Аранђеловац одборнику Благоју Грковићу, од 29. децембра 2022. године
Одговор Општине Аранђеловац Босућанину Десимиру Петровићу, од 13. децембра 2018. године
Као што видите, општински чиновници су 2022. године написали да је мандат савета у МЗ Орашац истекао 2021. године, а 2018. године су написали да је те године истекао мандат! Написали су 2022. године како је у Босути мандат савету истекао 2021. године, а то се стварно десило 2019. године!
Да ли ће општински функционери и чиновници пронаћи статуте месних заједница до наставка седнице СО Аранђеловац, најављене за 23. мај?
Да ли вреди апеловати на општинске функционере, руководиоце и чиновнике управе да бар за најављени наставак седнице СО Аранђеловац за 23. мај (која је прекинута 10. априла због туче одборника, са све сочним псовањем и гласним надвикивањем власти и опозиције) усагласио податке о термину задњих избора и истеку мандата саветима и да пронађу бар један статут месне заједнице – ако ништа друго могу неки од објављених из наше архиве преузети и са портала «еСтварност».
Иначе, месних избора није било у протеклим годинама, јер их нико од савета месних заједница није расписивао, а председник скупштине је избегавао да их расписује због опасности од кривичне одговорности пред морем неправилности и пред непостојањем механизама контроле и надзора. Листа пропуста на месним изборима је огромна. Нити има писаних записника, образаца изјава, нити писаних трагова о кандидатурама, нико није надлежан за одбацивање или прихватање кандидатура, јер нема образаца за рад изборне комисије, нема механизама за жалбу при кандидатури, нема образаца резултата избора, нема другостепене изборне комисије, нема чак ни статута месних заједница који су „нестали“ - како се изјаснила општинска управа на упит одборника Благоја Грковића ове 2023. године.
Узурпатори су исти и данас као и пре десет година и именом и презименом. У месној заједници Стари Град која има око 10 хиљада бирача месни избори у периоду 2005 – 2023. година су одржани једном и непрестано је исто лице председник савета иако 99% бирача не зна о коме је реч. Жалосна је чињеница да се место одборника у саветима месних заједница преноси са оца на сина, са деде на унука, са кума на кума ... као породично право или лично наслеђе. То су правила мафије, правила узурпатора, правила поред којих пролазимо сваки дан и сагињемо главу пред срамотом, гледамо да што брже прођемо и не суочимо се са бруком.
Шта се онда отвара као новинарско и људско питање? Хоће ли смети да распишу месне изборе након деценије у којој су Вам ускратили право на избор и нису расписивали месне изборе? А Никола Обрадовић је недавно, на седници СО Аранђеловац, приликом јавног преноса седнице, рекао да ће изборе за савете у свим месним заједницама расписати најдаље до 1. јуна ове године!
Хоће ли, када буде било пропуста и нових кривичних пријава, јер до сада нису припремили ни статуте нити друга пратећа акта, поново утицати на јавног тужиоца да игнорише неке нове пропусте, као што је то био случај и пре десет година? Како упристојити расписивање и одржавање месних избора ?
Зато сам, пре једне деценије, када сам дошао у сукоб са Николом Обрадовићем тадашњим (а и данашњим) председником скупштине, ишао дотле да предложим нацрт нову Одлуке о месним заједницама на територији општине Аранђеловац, којом би се деполитизовале све процедуре, а месне заједнице престале да буду третиране као партијски плен општинске власти.
Таква одлука по моделу је слична одлукама у Крагујевцу, Книћу, Суботици, Лесковцу... макар у делу гласања на бирачком месту. Те 2013. године су општински руководиоци и бирократе одбацили право да се гласа гласачким листићем на бирачком месту на месним изборима.
Нисам се задржао само на тој одлуци већ сам предлагао форму образаца, спискова, изјава, пословника о раду изборне комисије и другог. Накупило се укупно десет одлука којима би се потпуно дефинисао простор за функционисање месних заједница. Урадио сам посао који је требало у општем интересу да раде запослени функционери и чиновници општинске управе.
Како склонити партијске узурпаторе даље од општих интереса?
Наравно, све су предлоге одбацили иако су им одборници опозиције у октобру 2014. године и званично презентовали нацрте ових одлука. Руководиоцима општине нису у личном и партијском интересу такве одлуке, јер они губе садашњи, деценијом стечени, уцењивачки капацитет према грађанима, губе непотизам као основну политичку моћ у корумпираном систему веза и везица. Деполитизовани систем би значио да су руководиоци општине небитни и да нема ко шта да их моли и за сваку ситницу клечи као што то раде и данас.
Реч је о одлукама које су у најбољем општем интересу и то је битно да сви имамо на уму.
Мој циљ био је и остао - општи интерес, којим се уклањају партијски и лични узурпатори као паразити у јавном простору.
Од тих десет нацрта одлука у наставку текста су трећа, четврта и пета предложена одлука. Претходно смо у два прилога на «еСтварности» презентовали одлуке под редним бројем 6, 7, 8, 9 и 10, а које се тичу додељивања месним заједницама изворних прихода и деполитизацији месних избора.
Када Вам деценију и више ускрате право на избор, или уопште сазнање о томе ко је председник месне заједнице, онда је реално да постоји велики интерес за овом темом и процедурама за спровођење месних избора међу грађанима. Три овде показане одлуке предлагане актуелном руководству општине Аранђеловац током 2013. и 2014. године су само део процедура неопходних за деполитизацију – учешће грађана у политичком процесу ослобођеном од страначког непотизма и корупције. Њихова суштина је деполитизација – уклањање непотизма (корупције и криминала) политичких партија из свакодневног живота месних заједница односно грађана појединачно.
Општина Аранђеловац треба да престане са партијском узурпацијом месних заједница како је то чинила у периоду 2013 – 2023. године. Актуелна Одлука о месним заједницама на територији општине Аранђеловац из јуна 2019. године партијску узурпацију у месним заједницама легализује и из тих разлога мора да буде одбачена и промењена, јер штити постојећи и подстиче настављање корупције и криминалних односа.
По тој и таквој одлуци која је на снази, биће расписани - ако уопште то и буде учињено од стране Николе Обрадовића, председника СО Аранђеловац («најдаље до 1. јуна ОВЕ ГОДИНЕ, како је јавно обећао на првој овогодишњој скупштинској седници) – избори за савете у свим месним заједницама на територији општине Аранђеловац. О тој одлуци опширније ћемо писати у наредном прилогу на порталу «еСтварност».
Предлажемо Вам да погледате наредне три одлуке из домена рада Комисије за спровођење избора у месним заједницама, као првостепене комисије, чије успостављање је актуелна општинска власт избегла да спроведе пре једне деценије зарад очувања својих узурпаторских позиција и махинација.
Република Србија
ОПШТИНА АРАНЂЕЛОВАЦ
Комисија за спровођење избора
у месним заједницама
Број: ___-___-_/2014-__
Датум: __.__.2014. године
Аранђеловац
На основу члана 19. Одлуке о месним заједницама („Сл. гласник општине Аранђеловац“, бр. __/__, __/__ и __/14)
Комисија за спровођење избора за Савете месних заједница на територији општине Аранђеловац, на седници одржаној
дана __.__.2014. године, доноси
О Д Л У К У
О ОБЛИКУ И САДРЖАЈУ ОБРАЗАЦА ПОТРЕБНИХ ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ИЗБОРА ЗА ЧЛАНОВЕ САВЕТА МЕСНИХ ЗАЈЕДНИЦА НА ТЕРИТОРИЈИ
ОПШТИНЕ АРAНЂЕЛОВАЦ __. НОВЕМБРА 2014. ГОДИНЕ
1. Овом Одлуком прописује се облик и садржај образаца потребних за подношење кандидатура за избор чланова Савета месних заједница на територији општине Аранђеловац, на изборима 00. новембра 2014. године, и то:
Образац МЗ-1/2014 – Списак бирача који предлажу кандидата за члана Савета месне заједнице;
Образац МЗ -2/2014 – Изјава којом се прихвата кандидатура за члана Савета месне заједнице;
2. Прописани обрасци су саставни део ове Одлуке.
3. Одлука ступа на снагу даном доношења.
Ову Одлуку објавити у „Службеном гласнику општине Аранђеловац“.
У Аранђеловцу, 00. новембра 2014. године,
х х х
Број: ___-___-_/2014-__
КОМИСИЈА ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ИЗБОРА
У МЕСНИМ ЗАЈЕДНИЦАМА
ПРЕДСЕДНИК
_______________________, с.р.
Образац МЗ -1/2014
СПИСАК БИРАЧА КОЈИ ПРЕДЛАЖУ КАНДИДАТА ЗА ЧЛАНА
САВЕТА МЕСНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ______________________
Предлажемо следећег кандидата за члана Савета месне заједнице_______________________________________:
Име и презиме; Име једног родитеља; ЈМБГ; Пребивалиште; Занимање; Бирачи који предлажу наведеног кандидата; Редни број; Име и презиме; Име једног родитеља; ЈМБГ; Пребивалиште; Потпис.
1.
2.
3.
...
НАПОМЕНА: Потребан је потпис најмање 10 грађана који су навршили 18 година живота са подручја месне заједнице.
Рок за подношење кандидатура је __.__.2014. године, до 24 часа.
Кандидатуре се подносе Комисији за спровођење избора у месним заједницама у Аранђеловцу.
х х х
Образац МЗ-2/2014
И З Ј А В А
КОЈОМ СЕ ПРИХВАТА КАНДИДАТУРА ЗА ЧЛАНА САВЕТА
МЕСНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ ________________________
Прихватам кандидатуру за члана Савета месне заједнице
____________________________________________, коју су поднели грађани са подручја ове месне заједнице.
У______________________, ____________________.
(место) (датум)
Кандидат,
_________________________
(својеручни потпис)
_________________________
(име и презиме)
_________________________
(занимање)
_________________________
(ЈМБГ)
_________________________
(пребивалиште и адреса стана)