еС
Приликом недавног боравка на Златибору представници редакције нашег портала посетили су и музеј модела и авио-макета, који је отворен од 20. августа 2019. године, а све је осмислио и урадио Самир Аслами у дворишту своје виле „Ас“, у којој издаје апартмане све бројнијим туристима на Златибору.
-Има нас десетак љубитеља авио-моделарства и макета авиона у Србији. Колико ми је познато једино на Златибору постоји овакав музеј, за који туристи показују све веће интересовање, јер је ово јединствена прилика да људи виде моделе и макете авиона и поразговарамо о свему што их занима из историје ваздухопловства. Занимљиво је то што је на Златибору, код Чиготе било прво узлетиште за једрилице у овом крају 1930. године, а полетање је обављано уз помоћ тзв. „праћке“ – рекао нам је Самир Аслами.
Самир Аслами у свом музеју
Пажњу посетилаца привлачи авион „Дух Сен Луиса“којим је Чарлс Линдберг, пуковник америчког ратног ваздухопловства, 1927. године прелетео Атлантски океан за 33 и по сата, а међу 400 модела и авионских макета налазе се и енглески „харикен“, са мотором немачког „месершмита“, који је Самир сам направио.
Модел авиона којим је Чарлс Линдберг прелетео Атлантик
-Авион који су Американци направили за овај сензационални лет преко Атлантика био је, практично, сав претворен у резервоар за гориво, што је и омогућило да Линдберг самостално обави за оно време просто невероватно дуг лет авионом – објашњава Самир Аслами за наш портал.
Самир Аслами није само врстан познавалац свих врста авиона, коришћених у историји војног ваздухопловства, већ за сваки авион има и занимљиву причу, попут авиона СССР-а „ФО-2“, којима је за време Другог светског рата пилотирало 100.000 жена из Русије и других држава у тадашњем СССР-у. Због убитачних ноћних летова добиле су назив „ноћне вештице“. Туристи из Јапана, кад приликом боравка на Златибору посете јединствени музеј Самира Асламија, воле да чују казивање о успеху јапанских пројектаната и инжењера, који су произвели авион „зеро“ са изузетно великим дометом од 3.000 км. Немачки „месершмит“ је имао домет од свега 900 км, а Јапанци су успели да њихов „зеро“ буде најлакши авион, али не на уштрб стабилности и борбене ефикасности.
Детаљ из музејске поставке авио-модела
Иначе, Самиру Асламију смо уручили текст објављен у часопису „Стварност“ фебрурара 1992. године с насловом „Тренчад из Вукосаваца“, у коме је крагујевчанин Мирољуб Нешић, тадашњи сарадник нашег часописа, описао животни пут генерала Радисава Станојловића, рођеног у Вукасовцима код Аранђеловца. Станојловић је од 1923-1930. године био командант Југословенског ратног ваздухопловства, а надимак Тренчад је добио по маршалу Тренчаду, команданту авијације Велике Британије од 1918-1929. године.
Текст објављен у часопису „Стварност“ број 9, фебруара 1992. године, стране 24-26
Осим тога што ће Самир Аслами у свом музеју (чије проширење планира у скоријем периоду, јер је све више и туриста, али и модела и макета које сам креира) говорити посетиоцима Златибора и о Вукасовчанину Радисаву Станојловићу, ваљало би да представници суседних општина Аранђеловца и Тополе осмисле нешто слично попут Самировог музеја на Златибору. И то из два разлога: што су Аранђеловац и Топола уписани у Стратегији развоја туризма Републике Србије од 2016-2025. године као јединствена туристичка дестинација (једна од 18 у Србији, а да ни једна ни друга општина „прстом није мрднула“ како би то било и остварено, осим једног разговора у Туристичкој организацији Тополе пре око три године!) и што се на улазу у Тополу, из правца Крагујевца налази јединствено спомен-обележје авион „орао“, који подсећа на храброг пилота ЈНА, мајора Зорана Томића, који је 1992. године погинуо на борбеном задатку у Хрватској.
Извор: сајт „Топ прес“, преузето 19. септембра 2022. године, линк: https://toppress.rs/jedinstveni-spomenik-na-ulasku-u-topolu-pilot-major-zoran-tomic-upisao-se-u-istoriju-ovog-kraja/
Надајмо се да ће овај прилог на нашем порталу подстаћи како поштоваоце храброг пилота Зорана Томића у Тополи и Аранђеловчане да сазнају нешто више о Радисаву Станојловићу Тречаду, тако и представнике власти аранђеловачке и тополске општине да (после осам година од усвајања „Стратегије развоја туризма Републике Србије од 2016-2025“) да, коначно, приступе активностима формирања јединствене туристичке дестинације. Тада бисмо и ми почели више да ценимо креативне и способне људе, као што то чине Туристичка организација и Центар за културу на Златибору, који имају изузетно лепу сарадњу са Самиром Асламијем, творцем занимљивог и јединственог музеја авио-модела и макета.
(НАПОМЕНА: овај медијски садржај реализован је на основу Уговора о суфинансирању пројеката у области јавног информисања Општине Чајетина број: 400-468/2022-01, од 19.05.2022. године, и Драгана Тодоровића предузетника Издавачка делатност „Стварност“ Аранђеловац број: 01-65, од 6.06.2022. године. Пројекат је суфинансиран средствима из буџета општине Чајетина. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства).