Други део текста о деполитизацији месних заједница.
Текст и фото: Дејан Комненовић
Дошли смо у ситуацију да се уставно право слободе мишљења спутава или покушава онемогућити застрашивањем. Страначки непотизам је корупција, а корупција је криминал у који је огрезла цела Србија па и наша општина. Такво мишљење је легитимно и нико нема право да га оспорава до аргументима. На жалост сведоци смо свакаквих непристојности па и насиља и туче међу одборницима скупштине општине у сврху онемогућавања да се изнесе мишљење о корупцији и криминалу. Иза нас је деценија избегавања општинске власти да омогући рад и уопште постојање месне самоуправе на територији општине Аранђеловац.
Нелегалност у фиктивном постојању и махинације са месним заједницама су неоспорни пример непотизма, корупције и криминала у нашој општини. Али о томе нећу на овом месту. У овом прилогу «еСтварности» описујем решење за које се залажем читаву задњу деценију, а које значи упристојавање рада месних заједница. На овом месту дидатно објашњавам деполитизацију месних избора и персонализацију – да свако изађе пред своје комшије са својим именом и презименом, без заклањања иза било које партије или групе.
На овом месту нећемо расправљати о једном од скандала, када се Општинска управа у одговору одборнику Благоју Грковићу, на тражење информација од јавног значаја, изјаснила да не поседује, односно да је „изгубила“ све статуте месних заједница на територији општине Аранђеловац, а што подлеже кривичној одговорности, јер је реч о општим актима од заједничког интереса. Та ситуација је одлична илустрација односа према општем добру, али и уцена и корупције у органима општине Аранђеловац, што има деценијски историјат управо на питању месних заједница.
Права грађана на месну самоуправу – на одлучивање о најбаналнијим свакодневним проблемима су ускраћена мештанима општине Аранђеловац. Примери су на сваком кораку. Многе од наших месних заједница изгледају као српски „Бахмут“, личе на бојно поље у коме се војна дејства обављају без опаљеног метка и без наде на обнову и оживљавање заједнице. Порушени мостови и зграде, несанирани одрони и наноси након поплава на то личе.
Застрашујући поглед изнад некадашњег Дома културе у Босути
Овако изгледа српски „Бахмут“ директно у власништву општине Аранђеловац. Оваква су и гробља и путеви и сваки објекат од јавног значаја – без старања и одговорности за поправку.
Процедуре за упристојавање рада месних заједница
У прилогу објављујемо три одлуке, које сам предлагао актуелном руководству општине Аранђеловац током 2013. и 2014. године. Њихова суштина је деполитизација – уклањање непотизма политичких партија из свакодневног живота месних заједница.
Реч је о Решењу о утврђивању збирне изборне листе као седме од десет предложених одлука којом се онемогућава фалсификовање записника о гласању на месним изборима и ситуације да се месни избори одржавају фиктивно. Фалсификовани записници о гласању на месним изборима од пре једне деценије садрже „одржавања“ зборова грађана који се никада нису одржали на месту на ком је у записнику означено и о чему је јавни тужилац спровео саслушања. Фалсификовани записници о гласању на месним изборима од пре једне деценије садрже податак да је од 15 присутних гласало 18 бирача или да је од 5 уистину присутних – присутно 26 бирача и то на другом месту од оног на коме је скуп одржан, као и фалсификовање записника о гласању. Ту постоје бројни други примери, као онај да се за члана савета месне заједнице бира особа која се уопште не налази на бирачком списку и нема бирачко право у месној заједници итд.
О свему овоме је направљен низ кривичних пријава и саслушано око 50 сведока, али под утицајем општинских руководилаца јавни тужилац није подигао оптужницу пре једне деценије.
Зашто је битно решење о утврђивању изборне листе на нивоу месне заједнице ? Због изгледа гласачког листића и зато што се по овој замисли од пре једне деценије – гласа заокруживањем на гласачком листићу онолико кандидата колико чланова има савет месне заједнице. Уколико постоји 15 кандидата на листићу, а савет месне заједнице броји седам кандидата, то Ви као гласач заокружујете седморицу кандидата којима поклањате своје поверење. Можете да заокружите и мање од седморице, али не више како би Ваш листић био важећи. На крају изборног дана, као на ранг листи за пријем ђака у средњу школу или на факултет, подвлачи се црта и оних 7 кандидата који су добили највећи број гласова улази у савет месне заједнице, а осталих 8 испод црте, отпадају.
Председник месне заједнице постаје онај кандидат који је добио највећи број гласова – особа која је прва на листи. Потреба за странкама и политичким смицалицама нема. Све је сваком јасно. Посебно је битно да се за мандат од четири године не може мењати председник савета месне заједнице – да се зна ко је добио највише гласова на крају изборног дана и ко располаже новцем месне заједнице. Председник месне заједнице би требало да има и накнаду за свој рад. Примери из околних општина постоје. Те накнаде су износиле од 8 до 15 хиљада динара пре једне деценије. Данас би требало дабуду и веће јер је количина заосталих нерешених послова у нашим месним заједницама огромна.
Махинације и страначка трговања – корупција се јавља и након месних избора када се сваких шест месеци мења председник савета месне заједнице и грађани уистину не знају ко је тај човек који их заступа и коме би требало да се обрате. Гласањем помоћу гласачких листића и утврђивањем ко је добио највише гласова – персонално, лично, долази се до имена и презимена председника месне заједнице, и то на период од четири године. Вртешке на месту председника савета МЗ нема.
Осим поменутих одлука актуелном општинском руководству пре једне деценије достављено је и Решење о утврђивању бирачких места за изборе за чланове савета месних заједница општине Аранђеловац, а како би се избегло да се избори одржавају по кућама па да се у записнику тврди да се збор одржао у кући човека, који је затим пред тужиоцем изјавио да никаквог збора у његовој кући није било или да је збором председавао човек који никада ни на каквом збору није ни био.
Девета одлука представљена актуелном општинском руководству - које годинама избегава да распише и организује изборе у месним заједницама, већ примењује коруптивне односе у „управљању“ месним заједницама - пре једне деценије је Решење о утврђивању коначних резултатa избора за чланове савета МЗ општине аранђеловац, одржаних дана __.__.2014. године, а како се не би десило, као пре једне деценије, да коначне резултате месних избора проглашавају чланови изборне комисије који су уједно и учесници на месним изборима – кандидати и „победници избора“, који сами проглашавају своју победу у име изборне комисије.
Јавни тужилац је пре једне деценије и поред свих спроведених десетина саслушања избегао подизање оптужнице под очигледним утицајем актуелне корумпиране општинске власти. Због тога је поднета и пријава Вишем јавном тужиоцу због пропуста у раду општинског јавног тужиоца. На њих ће се грађани моћи позвати и у случају пропуста на месним изборима најављеним за 2023. годину.
Да би се сви ови проблеми отклонили, неопходно је формирање деполитизоване Комисије за спровођење избора у месним заједницама.
Зашто се нама све ово дешава ? Зато да би нас локални шефови политичких странака уцењивали за најситнији комунални проблем, који треба решити на територији било које месне заједнице у општини Аранђеловац. Уместо да проблем решавате у Горњој Трешњевици или Тулежу, Стојнику или Брезовцу, Даросави или Гарашима... Ви морате да одете у Аранђеловац, на „поклоњење страначком бегу“ који седи у згради општине и не ради ништа, а прима плату од Ваших пореза и нема никакво поштовање према Вама лично. Нема писања пројеката, нема процедуре одобравања и бележења кад је и коме шта дато, нема јавних набавки за конкретан пројекат. Све се ради „на лепе очи“ и „дођеш ми – дођем ти“ као у средњем веку за време београдских дахија. Реч је о озакоњеном и формално и неформално устоличеном непотизму – страначкој корупцији, веза и везица, познанстава, уцена и лицемерја. Деполитизованих процедура које сам предлагао и предлажем и данас – нема. Корупција је да подсетим криминал, који се наводно негира, сузбија и кажњава и на државном врху, али само на папиру и само када су у питању они који се оглуше о странку и страначки непотизам – по моделу „рука руку мије“.
Последица опструкције рада месних заједница зарад личног интереса и уцена општинског руководства према грађанима су урушене зграде и неплаћени рачуни за струју, воду, покварени санитарни чворови и водоводи у зградама месних заједница, зарасли у растиње и остругу тргови испред месних заједница, напуштене њиве и ливаде у власништву месних заједница, напуштене зграде у којима су некада биле продавнице и поште, а почесто се дешавају и узурпације да комшије ограде и присвоје делове имовине села итд. Да постоје текући рачуни и од странака и страначких уцена независне, деполитизоване процедуре и самостални приходи месних заједница, проблеми би се решавали у самим месним заједницама. Овако их не решава нико. И то се намерно ради. Општинске руководиоце села не интересују осим када могу да уцене гласаче ... управо својим нерадом ... неспроведеним радовима од раније. Савети месних заједница не постоје по 10 и 15 година у појединим месним заједницама на територији општине Аранђеловац.
Управо у децембру 2014. године је донета Одлука о месним заједницама на територији општине Аранђеловац у свему супротна предлозима који су ишли ка успостављању званичних процедура у раду месних заједница – независних од политичара и партијских познанстава.
Јавне процедуре предлагане у форми нацрта скупштинских одлука
Изузетно су важне процедуре за додељивање пореза на имовину физичких лица месним заједницама кроз подрачуне у општинском буџету, формирање од странака независне Комисије за спровођење избора у месним заједницама, формирање Сектора за планове месних заједница, референдуми у месним заједницама о пројектима, формирање Комисије за расподелу средстава месним заједницама, бирање кандидата на гласачким листићима на месним изборима без уплитања политичких партија итд. Све те процедуре су имале своје рокове, опредељена права и обавезе сваког актера.
Захваљујући редакцији портала «еСтварност» са делом тих процедуразпознајемо јавност. Реч је о процедурама које постоје и примењују се у локалним самоуправама у Србији. Наши корумпирани локални руководиоци их избегавају, јер им нису у личном интересу још од 2014. године.
Када је у јуну 2019. године донета важећа одлука о месним заједницама општине Аранђеловац све месне заједнице третиране су као територијалне политичке јединице, политичке партије учествују на изборима, гласа се гласачким листићима и сва права и обавезе, али и ауторитет и одговорност, поново грабе себи партијски руководиоци СНС и СПС. Поново се од грађана, од месних заједница, одузима право одлучивања и право располагања новцем!
Разлика је само у томе што су сада прописали и легализовали ту политичку узурпацију коју су бранили 2014. године на супротан начин – тврдећи да месне заједнице нису територијално политичке јединице, да не могу политичке партије учествовати на изборима, да се општина не може мешати у начин гласања на месним изборима и прописати гласање гласачким листићем итд. Поново се, и након 2019. године, мора клечати и молити пред партијским полтронима за решавање било ког комуналног проблема, јер уместо деполитизације и успостављања процедура имамо супротан процес – потпуну политизацију месних заједница.
Деполитизације и успостављања процедура у вези токова новца и одлучивања о нашем новцу поново нема. Од месних избора који се најављују за лето 2023. године поново неће бити никакве користи за нас као грађане, јер је и по важећој одлуци о месним заједницама, узурпација нашим правом гласа и нашим новцем остала на снази. И нико се тога не стиди од руководилаца у општини. Наш новац ће одлазити из месних заједница у општински буџет као у црну рупу и више га нећемо видети, а наш глас се нигде неће чути, јер ће га узурпирати и онемогућити странке и страначки полтрони. Проблеми и ругло са зградама, путевима, мостовима, одронима остају и даље. Последице поплава још из 2014. године или ругло од урушених зграда по селима остају као наша срамота иако је то срамота узурпатора – општинских руководилаца.
Позивам Вас да прочитате овде приказане три одлуке и разговарате са комшијама о могућности успостављања деполитизоване Комисије за спровођење избора у месним заједницама, деполитизованог Сектора за планове месних заједница, деполитизоване Комисије за расподелу средстава месним заједницама итд.
У наредним прилозима приказаћемо и осталих шест нацрта одлука из 2014. године. Пропусти од месних избора из 2013. године нису у пракси отклоњени ни дан данас.
Погледајте три одлуке које смо поменули у овом тексту, и то у оригиналу презентованом пре једне деценије скупштини општине Аранђеловац:
Решење о утврђивању збирне изборне листе
Решење о утврђивању бирачких места за изборе за чланове савета месних заједница општине Аранђеловац
Решење о утврђивању коначних резултата избора за чланове савета МЗ општине Аранђеловац одржаних дана ______ 2014. године